Av: Anne Stenskog

Dag 1. Äntligen ger vi oss av - Jambo Tanzania!

Fyllda förväntan ger vi oss iväg från Arlanda. Hannah är på toppenhumör och vi njuter av känslan av att vara på resande fot, på väg till ett riktigt drömresmål. Jag har tidigare varit iväg på Äventyrsresor safari i Masai Mara, men den gången reste jag med min man. Det ska bli så roligt att få uppleva savannen, alla djur och den afrikanska kulturen med min dotter. Vi inhandlar lite serietidningar, går ombord och sjunker ner i våra stolar. Hannah får fönsterplats. Vi mellanlandar ett par gånger på vägen. Flygresan går bra och det känns spännande att vara framme. Kön till visumansökningsdisken slingrar sig långsamt framåt, och det känns skönt att slippa stå och köa i den. Vi har ju redan ordnat visumet i Sverige!

Vi får vårt bagage och i ankomsthallen står vår samabetspartner och hämtar oss för transfer med minibuss till vårt hotell. Vi tar en pizza på hotellets restaurang, och umgås lite med hotellpersonalen - de är så gulliga mot henne! Från vårt hotell kan vi se Kilimanjaro. Vi går och lägger oss tidigt och somnar gott.

Läs mer om våra safariresor, klicka här »

Dag 2.  Zebror, babianer och elefanter i Lake Manyara

Idag kom de och hämtade oss efter frukosten på hotellet, som bestod av pannkaka och färsk mango. Vi hälsade på vår guide Swai som kommer att vara vår guide och chaufför under de närmaste dagarna. Idag åkte vi till Lake Manyara, vi har en egen jeep vilket känns lyxigt. Hannah är fascinerad av alla som bär tunga korgar på huvudet, fyllda av mat och diverse saker. Det är helt klart en stor och omvälvande upplevelse för Hannah att möta den afrikanska kulturen med alla hus i lera, barn och vuxna som har helt andra kläder, och som går barfota på de heta jordvägarna. Hon tycker att det är spännande att se hur de lever - sådan skillnad från våra liv hemma! Det är så häftigt att resa med barn för de lägger märke till andra saker än vad en annan gör, och för mig känns det mycket berikande. Jag har ju rest mycket tidigare, men det här blir en helt annan upplevelse!

Väl framme i Lake Manyara stod vi upp och kikade ut från takluckan på vår jeep. Otroligt vackra träd tyckte Hannah! - De heter Arkisha, sa Swai och det betyder paraplyträd. Vi såg massor av elefanter, zebror, babianer, pelikaner, giraffer och flamingos. Lake Manyara är en otroligt stor sötvattenssjö, som täcker 70% av själva nationalparken.

Efter safari i parken åkte vi till High View Karatu hotell, otroligt vackert! -Vilken utsikt mamma! sa Hannah.

Här badade vi i poolen och sen var det middag, Hannah är ju lite petig med maten så hon har inte ätit så bra hitills, och den härliga värmen påverkar ju också aptiten. Men maten på Karatu var suverän, biff med ris och popcorn till för- och efterrätt. Nu är vi mätta och nöjda och ska göra lite matteläxa och skriva dagbok, sen sova. Imorgon ska vi till Serengeti på nya äventyr!

27 sep - Besök i Masaiby, färd mot de vidsträckta savannerna

Sitter här på sängen i vårt mysiga tält mitt i Serengeti, det känns nästan overkligt! Tänk att vi är här tillsammans, mitt ute på savannen. Vi har nyss ätit en jättegod middag i restaurangtältet och varit ute och tittat på stjärnorna. Imorse åkte vi från Karatu till Ngorongoro, ganska små och guppiga vägar måste jag nog säga…. Men vår chaufför Swai är otroligt bra på att parera mellan groparna!

Vi stannade till i en Masaiby, där en masai-kille visade oss runt och berättade om livet i byn. Vi fick gå in i ett hus för att se hur de har det hemma. Det var en liten hydda, och vi fick nästan krypa in, det var så lågt i tak. Här finns ingen elektricitet, och familjen lagar mat över en eldstad. Doften av rök från eldstaden, jord och lera är ganska påträngande, och eftersom det är ganska mörkt och rökigt inne i huset känns det nästan lite mystiskt.

Vår masai-guide berättar att det bor 55000 masaier i Ngorongoro. Det är kvinnorna som bygger husen, och de tar en vecka att bygga ett hus. Det är också kvinnorna som lagar all mat. Männen tar hand om djuren/boskapen och jagar. Vi fick också gå in till det lilla dagiset i byn….Alla barn var så nyfikna på Hannah!

Det är många nya intryck för Hannah, och hon blev nästan lite rädd när vi först kom till byn. Alla var färggrant utsmyckade, långa, ståtliga och mörkhyade. De dansade och sjöng, klappade på henne o.s.v. Det var omvälvande…men efter ett tag såg jag hur Hannah kände sig lugnare och slappnade av. Hon tyckte att det var väldigt intressant att få möta masaierna, och framförallt barnen. Vi köpte ett armband till lillasyster och ett var till oss själva. De var handgjorda och jättefina.

Besöket i byn var verkligen en upplevelse…. Tänk vilket slitigt liv de har. När de går och handlar mat går de till fots långa sträckor med sina åsnor. Det är en stor kontrast mot livet i Sverige och jag är glad att Hannah får uppleva det. Både kvinnor och män är otroligt vackert utsmyckade med vackra kläder pärlsmycken och smink. Trots att de lever så enkelt bryr de sig verkligen om sitt utseende, och är stolta över sin kultur.

Idag har vi sett elefanter, flodhästar (mitt favoritdjur!) buffel, hyena och leopard. Ett fantastiskt djurliv, som vi får uppleva tack vare vår guide Swai som är otroligt skarpsynt. God natt!

28 sep Nintendo på safarin? Ikoma Wildcamp i Serengeti

Idag har vi varit på safari hela dagen i Serengetis centrala delar, vackra Seronera. Det har varit otroligt varmt, men vi har sett många djur, bl.a. lejon på väldigt nära håll.

Vi såg en hane och en hona som låg under buskarna för att få lite skugga. Hannah undrade om lejonen tyckte att vi störde dem, när vi var så nära, men de verkade vara helt oberörda av oss. En stund senare kom vi nära ett gäng elefanter som vi stannade för att titta på. Plötsligt frågar Hannah - får jag spela Nintendo? Jag höll på att baxna! Jag har ju redan sett massor av elefanter säger hon… Här är vi mitt i Serengeti och hon vill spela Nintendo!

Som sagt, barn upplever saker på ett helt annat sätt än vuxna och det är nog viktigt att tänka på när man reser med barn. De orkar inte alltid sitta still en hel dag. Trots allt spännande som finns på vägen kan de tappa intresset när man som minst anar det. Det lilla dataspelet vi har med oss har kommit väl till pass under safarins transportstäckor. Lite snacks är också gott att ta med sig, t.ex. chips, nötter m.m. Det går ganska lång tid mellan måltiderna, och det är barn kanske inte riktigt vana vid. Nu har vi lämnat Serengetis slätter bakom oss och åkt in i Ikoma, här bor vi på Ikoma Wildlife camp.

Jättemysigt! Det är s.k. bandas permanent ute på savannen, bekvämt möblerade med sängar. Det är fantastiskt att höra alla savannens ljud genom tältduken. Snart ska vi gå till lägrets lilla restaurang för att äta middag och sen ska vi nog spela lite kort innan vi lägger oss!

29 sep Ngorongorkratern, lejon, bufflar, zebror, svart noshörning och rosa flamingos!

Nu har vi kommit tillbaka till detta fina och mysiga hotell med den otroliga utsikten. Ikväll hade de dans och akrobatuppvisning på hotellet med mycket afrikansk musik!! Jag och Hannah dansade med och hade en jätterolig kväll!!Vi köpte 2 st handgjorda trummor från "bandet"- jättefina!!

Igår kväll talade jag med en tjej som jobbade som volontär i Karatu, hon hjälpte gatubarn. Hon sa att det var många små barn som rymde hemifrån efter att ha blivit misshandlade i hemmet och de lever nu som gatubarn i Karatu… Det knöt sig imagen på mig när hon berättade... Tänk vad många barn som lever under fattiga förhållanden i världen. Hon sa att de hjälpte barnen så gott det gick, men att det var främst pojkar som kunde få ett hem. Personligen kämpade hon för att även flickor skulle få samma hjälp. Det finns ett barnhem i Karatu som vår samarbetspartner stödjer och det tycker jag att även Äventyrsresor ska stödja. Jag har själv jobbat på ett barnhem i Guatemala, och känner starkt för utsatta barn så det här är något som verkligen engagerar mig.

Tillbaka till vår resa: I morse startade vi tidigt från Ikoma Wildlife camp, vi hade lång väg att färdas denna dag! Vi åkte in i Serengeti igen och ner mot Ngorongorokratern. På vägen såg vi en gepard - så vackert djur.

Det var otroligt vackert när hela den uråldriga kratern bredde ut sig framför oss. Här gäller det att inte vara höjdrädd tänkte jag. Hannah och jag klamrade oss fast i jeepen när Swai säkert körde oss ner i kratern längs den slingriga lilla vägen. Väl nere var det mödan värt. Vi såg jättemycket djur! Lejon, bufflar, zebror, svart noshörning , elefanter, flodhästar, hyenor och gnuer i massor för att nämna några. Swai berättade att när det är torrperiod som nu så samlas många djur i kratern för att här finns det vatten och mycket mat. Vi såg också otroligt många rosa flamingos vid sjön.

Bildtext: Hannah och Swai
Sedan åkte vi den guppiga vägen tillbaka till Karatu igen, nöjda efter en lång och härlig dag med många riktigt fina djurobservationer. Nu är vår safari slut och vi ska åka till Zanzibar i morgon för lite sol och bad! Nu är Hannah sugen på att bada och leka i sanden och även jag tycker att det ska bli jätteskönt med lite strandliv som avslutning. Det ska bli spännande att komma tillbaka till Zanzibar, det var nio år sedan jag var där sist.

30 sep Zanzibar - barfota på stranden!

Vi sa ”Hej då” till vår guide Swai som tagit hand om oss i fyra dagar under safarin och flög sen från Arusha på fastlandet och över till Zanzibar. Där möttes vi av en chaufför som skjutsade oss till det mysiga hotellet Langi Langi Bungalows på norra Zanzibar.

Hannah blev eld och lågor över poolen och stranden med den mjuka sanden! Vi tog av oss skorna och sprang barfota ner till vattnet, som även det var varmt och skönt! Efter en god middag gick vi hem och gjorde matteläxa och nu är vi så trötta att vi måste sova.

1 okt Kajak och snorkling i kristallklart vatten

Vi har det jättebra här på Zanzibar. Hotellet ligger i byn Nungwi och här kan man bada även vid lågvatten, något som är unikt eftersom det på andra håll på ön bara går att bada vid högvatten.

I dag hyrde vi kajak och paddlade i en timme. Det var helt underbart, klart vatten och en supermysig upplevelse. Därefter gick vi längs stranden, det är en så fin strand, helt vit och kilometer lång.

Hannah älskar detta ställe. På kvällarna ser vi solen gå ned från vår veranda på Langi Langi.

I kväll åt vi middag på hotellets charmiga restaurang, den är omtalad för sin goda mat. Ägaren Zelle är kock och berättade för oss om de olika kryddorna som han använder i matlagningen. Det var verkligen intressant! Han erbjuder även kurser här på hotellet för dem som vill lära sig mer om matlagning på Zanzibar. På ön finns ett antal kryddodlingar och här odlas kryddnejlika, muskot, peppar, kanel och vanilj. Kryddorna smaksätter maten på ön, men exporteras även vidare ut i världen.

Det finns också många utflykter man kan göra här från Nungwi, bland annat båtturer för att snorkla med delfiner eller varför inte barbequelunch på någon av korallöarna utanför, tex Mnemba-atollen.

2 okt Kwa heri Tanzania och Afrika!

Idag är den sista dagen på min och Hannahs fantastiska resa i Afrika, Tanzania. Resan har varit en otrolig upplevelse för oss båda. Alla djur på safarin, människorna vi har träffat och den vackra naturen, MEN den allra största behållningen av resan är att Hannah och jag har fått uppleva allt detta tillsammans. Vi är närmare varandra än någonsin känns det som. Vi har suttit uppe på kvällarna och spelat kort och pratat om allt mellan himmel och jord. Att resa med sitt barn - eller barnbarn - är verkligen något att rekommendera. Ett minne för livet.

Hälsningar från Anne och Hannah!

Läs mer om våra familjeresor, klicka här »

Se alla safariresor, klicka här »