Översikt

Zambia - expedition i Afrikas okända vildmarker

En annorlunda expedition till det ursprungliga Afrika! Med en liten grupp besöker vi norra Zambias svåråtkomliga vildmarker. Här får vi uppleva några av Afrikas mest orörda nationalparker och naturområden. I Bangweuluträsken lever träskonäbbar och tusentals Black Lechwe. I Kasanka förmörkar miljonhövdade flockar fruktfladdermöss skyn. Detta sägs vara världens största däggdjursmigration och vi har chans att få uppleva detta skådespel. Flera av nätterna campar vi mitt ute i vildmarken, bland annat i nationalparken North Luangwa, som tills nyligen var stängd för besökare. Vi får även se mängder av unika fåglar och djur - och får möta det ursprungliga Afrika, som det en gång var.

Vi färdas i en liten grupp med svensk färdledare, i två fyrhjulsdrivna safaribilar plus en följebil med tält och köksutrustning. Våra erfarna guider och förare känner vildmarkerna vi tar oss fram genom väl. Med finns även en kock som lagar förbluffande god mat. Rutten går tvärs igenom båda de stora nationalparkerna South- och North Luangwa, via nationalparken Kasanka och den stora våtmarksområdet Bangweulu - platser som få västerlänningar har fått se annat än i BBC:s naturprogram. I North Luangwa Här har vi  stora chanser att vara ensamma när vi studerar och fotograferar lejon, leopard och annat storvilt.

Naturen här är kärv, opåverkad och ursprunglig. Det blir många nära möten med djur och fåglar. Vi bör träffa på alla typiska safaridjur som elefant- och buffelhjordar, Cookson´s gnu och Crawshay´s zebra, Thornicrofts giraff, (de sista tre alla endemiska) lejonflockar, vårtsvin, puku- och impalaantilop, hyena och leopard. I Bangweulu får vi se den unika svarta lecheweantilopen, och med lite tur även sitatungaantilop i Kasanka. Vi har även chans att få se vackra roanantiloper.

Den fågelintresserade kommer inte bli besviken,
här har setts över 400 arter och vi hoppas få möta den märkliga träskonäbben på nära håll. Det blir många "näranaturen-upplevelser" när vi under några nätter tältar mitt ute i vildmarken, andra dagar bor vi på små campingplatser långt bortom turiststråken och mellan varven "vilar vi upp oss" på bekväma små lodger och hotell längs färden. Vi kommer även få tillfälle att bada i varma källor i Kapishya hot springs och bada i poolen på herrgården där.

Vår färdledare Teet Sirotkin
Färdledare med Afrika som hemmamarker. Teet är biolog med inriktning på tropisk ekologi och har arbetat som natur- och fågelresefärdledare sedan 1994. Han har lett resor i sexton länder i Afrika och har besökt över sjuttio länder runt jorden. Teet är även en omtyckt föredragshållare och har även skrivit ett antal artiklar om resor och fåglar. När han inte är i fält arbetar han med IT-säkerhet och som DJ.

North Luangwa National Park

är resans första höjdpunkt, kanske den allra vildaste och mest svårtillgängliga av alla nationalparker i Zambia. Det över 46 kvadratmil stora North Luangwa (större än Närke) var till nyligen stängt för besökare men vi får nu chansen att uppleva en av Afrikas mest genuina, opåverkade och spännande nationalparker. Här finns enorma buffelhjordar, lejonflockar, gnuer, bushbucks, vårtsvin, babianer, pukus, impala, Cooksons gnu, eland, koantilop, elefanter, hyenor och leoparder. Det finns få vägar, inga fasta camper och det är stor chans att vi inte behöver träffa på några andra besökare under hela vår vistelse här. Här bor vi på en liten avlägsen camp, med enkla hyddor i vildmarken. Det blir en unik vildmarksupplevelse och en safari som förr - för dig som söker något unikt.

Kasanka National Park är ett okänt naturskyddsområde med en myriad av djur och fåglar. Här får vi möjlighet att se den skygga sitatungan som håller till i träsk, och som vi med lite tur kan iaktta på nära håll från gömslen i närheten av vår camp. Vi har även bra chans att få se bushpig. Men Kasanka är främst känt för att varje år mellan oktober och december migrerar flera miljoner fladdermöss hit till Kasanka. De stora fruktfladdermössen (straw-colored fruit bat) har en vingbredd på 75 cm. I solnedgången sätter de av i svärmar för att äta vilda frukter som finns i träden. När de är som flest förmörkas himlen i ett mäktigt skådespel med flera miljoner individer. Kasanka är en av kontinentens bäst bevarade hemligheter, en svårtillgängligt vildmark mitt i Afrika. Men det har visats i ett BBC-program nyligen.

Bangweulu Swamps är ett spektakulärt våtmarksområde. Unikt för parken är att det lever 4-5000 svarta lechweantiloper här, det enda stället där den svarta formen av lechwe finns - till skillnad från den röda som är mer spridd. Det är också den plats i världen där man lättast kan se träskonäbb. Här tillbringar vi en dag som avslutas med att vi tar oss till träskonäbbarnas häckningsområde. Vägen hit är ett äventyr i sig, då vi måste paddla eller åka båt och vandra över den flytande vegetationen för att ta oss fram till dem.

I South Luangwa National Park, till ytan större än Södermanland, finns närmare 60 olika slags djur och mer än 400 fågelarter. Till South Luangwa kommer få turister, ingen trängsel så vi blir ofta ensamma med våra upplevelser. South Luangwa är kanske den park i Afrika där möjligheten att få se Leopard är som bäst. Här kan vi få höra deras "sågande" läte om natten. Med lite tur hittar våra guider även nattaktiva djur som sibetkatt, piggsvin, honungsgrävling och genett. Vi avslutar kvällarna vid lägerelden med en kall öl under den magnifika Afrikanska stjärnhimlen, till ackompanjemang av lejons rytande, elefanters dova muller eller flodhästars gnäggande - mer safarikänsla kan det inte bli.

Detta är en verklig vildmarksexpedition, där vi tar oss fram på små vägar eller följer hjulspår på delar av resan för att ta oss fram till platser som få andra har fått uppleva. Vi har med oss tält och campingutrustning som vi själva slår upp på de platser som är bäst för att komma djur och natur så nära som möjligt. Men då och då efter vägen bor vi även lite bekvämare och "vilar" upp oss på lodger eller fasta tältcamper.

• Dag 1 Mot Malawi och Zambia

Flyg från Arlanda vid 20-tiden med Ethiopian Airlines. Färdledaren Teet Sirotkin träffar du vid utgångsgaten för flyget mot Addis Abeba. Flyg över natten och byte av plan i Addis Abeba på morgonen. Middag ombord.

• Dag 2 Ankomst Lilongwe, Malawi

Från Addis Abeba flyger vi vidare till Malawi med ankomst vid 13-tiden. På flygplatsen möts vi av våra lokala guider, förare och fordon. Därefter åker vi till Mafumu Lodge där vi bor den första natten. Här är det bra standard och badrum med egen toa och dusch. Lodgen ligger i utkanten av Lilongwe i ett lugnt och lummigt område med färgranna fåglar. Genomgång av de kommande dagarans program med vår färdledare när vi äter middag i restaurangen.

• Dag 3 Mot Zambia - Vildmarkscamping i Luambe National Park

Vi äter tidig frukost, ser över vår packning en sista gång innan vi lastar våra fordon och beger oss av norrut. Efter några timmar tar vi oss över gränsen till Zambia och fortsätter sedan via Lundazi i riktning mot Luambe National Park, på östra stranden av Luangwafloden. Vi kommer fram efter närmare 10 timmars resa. En liten nationalpark efter Zambiska förhållanden, bara ca 2,5 kvadratmil men är ostörd och normalt få besökare. På kvällen hjälper vi till att slå upp våra tält för natten medan kocken lagar mat över eld. Här får vi bekanta oss med det afrikanska vildmarken och dess läten, dofter och klara stjärnhimmel. Innan vi kryper in i våra tält blir det middag runt lägerelden. Vi campar enbart med de allra nödvändigaste, bush-dusch och torrtoa med grop, precis som förr i tiden.

• Dag 4 North Luangwa National Park

Vi vaknar till kulissen av fågelläten, äter frukost och packar ihop. Sen bär det av norrut tills vi kan ta oss över Luangwafloden på en ponton som dras över manuellt längs vajrar. Sen fortsätter vi in i nationalparken, först längs floden sen längre in i parken. Nu blir det safari med olika djur och fåglar längs färdvägen. Vi kommer fram till Buffalo camp under dagen, stannar där vi möter nåt extra spännande i djurväg. Det är en liten intim camp som endast består av sex små hyddor, strategiskt placerade med utsikt över Mwaleshifloden. Här är vi nog de enda gästerna. Allt omges av en vildmark med vidsträckta slätter, kullar och skogar. Campen plockas ner efter säsongens slut och byggs upp på nytt varje år.
    North Luangwa är ett av Zambias mest storslagna och svårtillgängliga områden. Orört och oexploaterat med få vägar och inga permanenta tältcamper eller lodger. Tills nyligen var parken stängd för besökare. Här ges vi en genuin och sann afrikansk vildmarksupplevelse. Vi får möjlighete att se det vilda Afrika som det en gång var. Vi kanske inte ens möter några andra safaribilar under vårt besök. North Luangwa är känt för sina mäktiga buffelhjordar som drar upp stora dammoln, lejonflockar, gnuer, bushbucks, vårtsvin, babianer, puku- och impalaantiloper, stora elefanter, hyenor och även leoparder.

• Dag 5 North Luangwa National Park

I dag gör vi en vandringssafari med beväpnad guide från lodgen - kanske en av de mest spännande "promenader" man kan uppleva. Uppbackad av erfarna assistenter tar vår mycket kunniga guide med oss ut i vildmarken till fots. Vi får en känsla av det vilda Afrika och guiden berättar om växter, buskar, insekter, fåglar, vilt och olika djurs spår. Det är spännande och pulsen slår ofta lite extra när vi vandrar mitt ute i vildmarken. Vi tar oss tillbaka till campen för lunch och några timmars vila innan vi under eftermiddagen ger oss ut på nytt på vandring för att leta efter djur. I solnedgången blir det en sundowner i vildmarken innan det är dags att göra en nattsafari på vägen tillbaka till campen. Har vi tur får vi se mjölkuv eller andra nattaktiva djur- och fåglar. Efter maten kan de som orkar eventuellt göra en nattgame-drive, för att leta efter leopard, honungsgrävling, pytonorm, piggsvin och genetter. Sen somnar vi in på natten till ljudet av lejon i fjärran, elefanter som mullrar och insekternas kör.

• Dag 6 Kapishya Hot springs

Efter frukost, spanar vi av floden och savannen vid lodgen. Sen börjar färden mot norr genom North Luangwa. Det blir en lång game drive, där vi stannar när vi hittar nåt extra spännande. Vi fortsätter färden upp genom en förkastningsbrant och vidare över landsbygden i totalt 5 timmar, tills vi kommer till Manshafloden. Här finns det varma källor på flodbankarna och det svavelfria vattnet är varmt och behagligt. Här kan vi sitta och låta ömma muskler slappna av. Vi slår vi upp våra tält nära anrika Shiwa Ngandu Estate (The Africa House), ett gods i gammal engelsk stil mitt i Afrika. Egendomen har en spännande historia och vackra omgivningar. Här kan vi ta en öl och om ägaren är hemma kan vi göra ett besök inne i de trevliga salongerna. Man kan även bada i den stora poolen i parken. I omgivningarna har man bland annat sett över tvåhundra fågelarter, så de som vill kan följa med Teet ut och komplettera artlistorna. Om tiden tillåter gör vi en guidad vandring kring godset under eftermiddagen innan det blir dags för en god middag. Tältplats med WC, samt dusch med varmt och kallt vatten.

• Dag 7 Kasanka National Park

Vi packar tälten och kör vidare i 2-3 timmarna till samhället Mpika. Här stannar vi någon timme för att bunkra upp förnödenheter innan vi fortsätter till Kasanka National Park i ca 5 timmar. Parken ligger bortom de vanliga safaristråken och har få besökare. I detta prisbelönta naturskyddsområde finns en myriad av fåglar och däggdjur, där många av arterna är svåra att få se på andra platser. Här får vi bland annat chans att se sitatunga, skygga bushpigs förutom elefanter och bufflar som vi ju är vana vid. Vi övernattar på en enkel campingplats med vildmarkstoalett och bush-dusch. Här har vi chans att få bilder på den lilla sitatungan när vi sitter i gömslen med utsikt över träsken för att se dem på nära håll. Till kvällen förbereder vår kock ännu en fantastisk middag under stjärnorna.

• Dag 8 Kasanka National Park

I dag utforskar vi området både till fots och med bil. Vi gör vandringar och åker längre bort i vår safarijeep, för att täcka in så stor del av området som möjligt. Varje år mellan oktober och december migrerar flera miljoner fladdermöss till Kasanka. De stora fruktfladdermössen (straw-colored fruit bat) har en vingbredd på uppemot 75 cm. I solnedgången sätter de av för att äta de frukter som finns i träden så här års. När de är som flest färgas hela himlen svart och orange i ett mäktigt skådespel. Förra året så passerade miljoner fladdermöss över gruppen i över 30 min på bred front. Har vi tur får vi se hur den stora kronörnen och hökörnar kommer hit och jagar fladdermössen. Kasanka är en av Afrikas bäst bevarade hemligheter, ett svårtillgänglig och orörd vildmark. Vi återvänder till samma camp som innan för en sundowner när det mörknar.

• Dag 9 Bangweulu Swamps

Vi packar ihop vår utrustning under de tidiga morgontimmarna för att komma iväg så tidigt som möjligt. Sen fortsätter vi ca 10 mil till Bangweuluträsken. En behaglig, varierande och intressant landskap omger oss. Bangweulu är en av Afrikas mest spektakulära sjö och träskamarks-områden med ett rikt djur- och fågelliv. Här lever 4-5000 svarta lechweantiloper, en unik form lechwevattenbock som bara finns här. Till skillnad från den mer allmänna röda lechwen. Dessutom kan vi få se tsessebeantilop, rörbock och små oribiantiloper på sjöns strandängar. Här på de upptorkande sankmarkerna går massor av storkar och hägrar för att plocka fiskar och snäckor som strandat när sjön sänker sig mellan regnperioderna. Glador och örnar seglar i skyn. Vi campar på en tältplats där vi har tillgång till duschar med varmt och kallt vatten, wc och andra bekvämligheter... Middag i det fria.

• Dag 10 Bangweulu Swamps

Bangweulu är också ett av det ställen i Afrika där man har bäst möjlighet att få se den stora, märkliga, dinosaurieliknande träskonäbben. När träsken torkar upp ser man på fågel kring de många vattensamlingar som återstår, där lockar ett uppsjö av fisk och sniglar. Det finns en mängd av vatten- och slättfåglar som dras hit av det stora matutbudet förutom antiloper som tsessebe, rörbock, oribi och den svarta lechwen som betar här. Man behöver inte vara fågelfantast för att uppskatta Bangweulu, här vimlar av färgranna, stora och små fåglar. Vi tillbringar dagen här. Bland annat gör vi en guidad utflykt till platsen där träskonäbben har sina häckningsplatser. Att komma hit är ett äventyr i sig då vi kanske måste åka bil, paddla kanot eller åka båt samt vandra över den flytande vegetationen för att nå fram till träskonäbbarna. Ansträngningen är väl värd mödan! På eftermiddagen kan man göra utflykter på egen hand som bokas på lodgen vi bor vid. Camping med wc, samt dusch med varmt och kallt vatten. Middag i det fria.

• Dag 11 Mutinondo

Efter frukost lämnar vi Bangweulu och beger oss ut på "the Great north road" till Mutinondo. Med sitt läge i obebodd vildmark utgör Mutinondo en avkopplande, lugn oas omgiven av 10 000 hektar privat vildmark. Vi färdas i ca 7 timmar genom skogar, över sandiga flodbäddar och förbi platser som sällan sett turister. Det är ovanligt med andra fordon och färden är en upplevelse i sig. I Mutinondo, beläget vid South Luangwas västra sida, möts vi av massiva granitberg, miomboskogar, små klara floder, vattenfall och vackra gläntor. Vi ställer upp vår camp i en skogslänta men här finns varmvattendusch och köksområde. Vi kommer fram under eftermiddagen och får tid till att utforska området till fots för att leta efter fåglar, växter och smådjur. Samtidigt förbereder vår kock ännu en middag som vi sedan avnjuter tillsammans. Från klippan här har vi en fantastisk utsikt över landskapet under oss in mot South Luangwa. På natten kan vi lyssna efter olika fåglar och djur när vi sitter i brasans sken, och kanske nån kan identifiera stjärnbilderna över oss.

• Dag 12 South Luangwa National Park

Vi åker i vidare i ca 5 timmar tills vi når South Luangwas norra infart. Därefter korsar vi parken och det blir som en enda lång game drive. Vi beräknas komma fram i kvällningen till Thornicroft Lodge vid Luangwafloden, uppkallad efter den lokala rasen av giraff. Parken är känd för sitt storslagna landskap och rika utbud av djur och fåglar. Vi tar en lunchpaus i naturen innan vi fortsätter till lodgen. Här bor vi bekvämt i bungalower eller bandas med bäddade sängar, dusch och toalett. Lodgen har utsikt över Luangwaflodens stränder dit elefanter, flodhästar, antiloper och andra djur kommer för att släcka törsten. På kvällen kan vi ta ett dopp i campens swimmingpool innan det är dags att sätta sig till bords för middag i det fria, med utsikt över floden och djuren som kommer fram efterhand. Efter middagen lyssnar vi sen efter savannens alla spännande ljud.

• Dag 13 South Luangwa National Park

Vi stiger upp i gryningen ackompanjerade av fåglarnas kör. Efter en rejäl frukost är det dags att ge sig ut på morgonsafari i lodgens öppna safarifordon med fri sikt åt alla håll. Luangwa är en av Afrikas mer berömda storviltparker, känd för sina leoparder. Här får vi också chansen att träffa på den unika rasen med Thornicrofts giraff, stora elefanthjordar, gnuer, pukuantilop, lejon och flodhästar. I de torrare områdena kan man möta hyena, serval, schakal, zebra, buffel, babianer och Afrikansk vildhund. Parken hyser dessutom de magnifika sabel- och roanantiloperna även om de ofta är svåra att få syn på. Fågelintresserade blir inte besvikna då över 400 arter setts här. Det finns gott om både stora och färggranna fåglar som hägrar, tranor, biätare och blåkråkor. I skyn seglar örnar och gamar och andra slags rovfåglar. Efter några timmars vila mitt på dan, med lunch och kanske ett dopp i poolen, åker vi ut på storviltspaning ännu en gång. När vi kommer tillbaka kan vi tillbringa kvällen vid restaurangen eller den egna terrassen och spana efter djur och fåglar på flodslätten utanför. Vi bjuds på en god middag och kan sedan diskutera resans alla spännande upplevelser kring elden. Teet kan gå igenom de djur och fåglar vi sett för de som önskar sammanställa listor. På natten kan du sen ligga och lyssna, kanske lejonen ryter i fjärran eller en Pels fiskuv hörs ropa vid floden. Marula Lodge.

• Dag 14 Lilongwe - Hemresa

Efter många unika uppleveleser och minnen för livet, beger vi oss åter mot den Malawiska gränsen och sen vidare mot Lilongwe. Färden går genom den afrikanska landsbygden, och nu närmar vi oss civilisationen, lite ovant efter alla dagar i vildmarken. På flygplatsen är det dags att ta farväl av våra vänner som hjälpt oss på resan, efter vår tid tillsammans. Det blir en sen lunch på flyget till Addis Abeba på eftermiddagen. Byte av flyg på kvällen i Addis Abeba, där vi kan gå igenom det sista av våra anteckningar från resan tillsammans, innan vi åker vidare mot Stockholm vid midnatt. Middag ombord.

• Dag 15 Åter i Sverige

Ankomst på Arlanda vid 07-tiden på morgonen. Dags att ta farväl av alla.

• Obs!

Då detta är en expedition där vi färdas i områden med få besökare så är programmet preliminärt och vissa dagar kan komma att ändras tidsmässigt eller av praktiska och logistiska skäl. Allt för att vi ska kunna få ut bästa möjliga behållning av vår safari.

• South Luangwa är berömt för sina leoparder samt unika slags giraffer och sebror. Här finns gott om flodhästar, bufflar, elefanter, lejon och fjorton olika slags antiloper!
  • Avlägsna vildmarkscamper med fantastiska lägen och närhet till djur och natur. Vi upplever Afrika som det en gång var - det riktiga Afrika!
  • North Luangwa som till alldeles nyligen var stängt för besökande. Nu får vi möjlighet att besöka denna orörda och djurrika park.
  • Svårtillgängliga Kasanka Nationalpark med mängder av djur och fåglar samt god möjlighet att få uppleva världens kanske största däggdjursmigration då miljontals fladdermöss kommer hit mellan oktober - december.

Karta

Reslängd 15 dagar
Avreseort Stockholm. Köpenhamn och Göteborg på förfrågan
Avresor 20 okt - 3 nov 2018
Pris Från 48 900 kr
Enkelrumstillägg 3 900 kr, dock ej i North Luangwa pga få stugor
I priset ingår
  • Flyg från Stockholm till Lilongwe (Malawi), inkl. skatter
  • Alla lokala tranporter i safarifordon
  • Safari i flera nationalparker och reservat
  • Helpension
  • Kunnig engelsktalande naturguider och kock
  • All campingutrustning
  • Alla skatter och avgifter
  • Madrasser och kuddar för de nätter vi campar
  • Aktiviteter enl program
  • Svensk kunnig färdledare, Teet Sirotkin
I priset ingår ej

Visum till Zambia och Malawi för dubbel inresa. Ordnas enklast på plats (Malawi 150 USD för multipla, Zambia 50 USD). Drycker, vaccinationer, dricks och sovsäck. Miljöskatt.

Resplan

Dag 1. Mot Malawi och Zambia
Dag 2. Ankomst Lilongwe, Malawi
Dag 3. På väg - Vildmarkscamping
Dag 4. North Luangwa National Park
Dag 5. North Luangwa Nationalpark
Dag 6. Kapishya Hot springs
Dag 7. Kasanka National Park
Dag 8. Kasanka National Park
Dag 9. Bangweulu Swamps
Dag 10. Bangweulu Swamps
Dag 11. Mutinondo
Dag 12. South Luangwa National Park
Dag 13. South Luangwa National Park
Dag 14. Lilongwe - Hemresa
Dag 15. Åter i Sverige

Klimat

Bästa säsong april - mitten av november.

Visum

Information om visum på ditt resmål får du genom att ringa till respektive lands ambassad/konsulat. Se vidare information i ditt första utskick från Äventyrsresor.

Resans karaktär

Resan passar för den som vill uppleva en expeditionsliknande safari utöver det vanliga och prioriterar närheten till vildmark med mycket djur och natur, före bekvämlighet. Man förväntas hjälpa till med vissa campingbestyr som att slå upp och ta ner sitt tält och packa bagaget i bilarna.

Deltagarantal

min 9, max 11 deltagare

Klimatkompensation

Vi klimatkompenserar för våra flygresor och rekommenderar dig att också göra det. Kostnaden är mellan 600 – 1000 kr per person och resa. Utöver att minska ditt klimatavtryck bidrar du samtidigt till projekt som är viktiga för lokalbefolkningen och miljön i särskilt utsatta länder. Läs mer här »

Boende

• Zambia - Vildmarkscamp

Vildmarkscamp där vi bor enkelt i tvåmannatält några av nätterna, med endast de mest nödvändiga faciliteterna. Så som vildmarkstoalett och bush-dush. I gengäld får vi en fantastisk närhet till djur och natur. På resan bor vi även omväxlande på enklare lodger och fasta tältcamper med toa och dusch, samt ett par nätter på avlägset belägna tältplatser med bad och duschmöjligheter.