Översikt

Mot Wrangelön i fjärran Arktis

Expeditionskryssning till nordöstra Sibiriens svårtillgängliga polarområden. Målet är isbjörnarnas ö – Wrangel island. Här finns världens största koncentration av isbjörnar. Ett sällsynt rikt djur- och fågelliv, samt Arktis rikaste flora med många endemiska arter som här klarat sig undan istiden. På Sibiriska kusten besöker vi lagunområden där vildmarkskänslan är i det närmaste total. I Berings sund möter vi gråvalar och alkor och liror i hundratusental. Dessutom kommer vi till små samhällen och historiska platser som sällan får besök. Observera att detta är en unik resa med ett litet fartyg, där platserna oftast tar slut nära ett år i förväg. Så passa på om du vill uppleva det fjärran Arktis. På årets tur fick deltagarna uppleva hur 30-40 knölvalar födosökte i ytan runt gummibåtarna, och året innan möttes gruppen av 100-tals belugavalar i Anadyrs hamn. Båda de sista åren sågs dessutom kring 100 isbjörnar vardera.

Isbjörnens, myskoxens, fjällrävens, och lämlarnas land. Vi möts av "oändliga och storslagna landskap" med böljande hedar och berg, så långt ögat når. Det är isbjörnens, myskoxens, fjällrävens, snögässens och lämlarnas förlovade värld. Har vi tur möter vi även bredstjärtade labbar, fjällugglor och brednäbbade simsnäppor. Runt om Wrangelön träffar vi på valrossflockar och isbjörnar på isflaken när vi pressar oss fram genom drivisen. Även längs den sibiriska kusten lever det flockar med långtandade, flåsande valrossar. Vi besöker även flera fågelberg med alkor i 100 000-tal och färdas i de trakte där Nordenskiöld tvingades övervintra med Vega när han upptäckte Nordostpassagen.

Målet är isbjörnarnas ö – den svårtillgängliga Wrangelön. Här finns världens största koncentration av isbjörnar och på vintern kommer hundratals honor hit för att föda sina ungar. När vi stiger i land möter vi Arktis rikaste flora med många endemiska arter, då ön inte blev istäckt under den senaste istiden. Här levde mammut fortfarande kvar för bara 3 600 år sedan (långt efter att de dog ut på fastlandet för ca 10 000 år sedan) och än idag kan vi hitta ben och betar som sticker upp ur tundran. Idag finns det istället myskoxe, ren, fjällräv, varg och många bevingade skönheter som fjälluggla, snögås, ismås och tärnmås. Mycket få har besökt denna stora avlägsna ö, skyddad som reservat redan 1976.


Vi färdas i Vegas kölvatten omgivna av datumlinjen, polcirkeln
och Berings sund med vårt bekväma expeditionsfartyg. Färden går genom storslagen natur med enorma drivisar och i polarhavet möter vi nästan inga andra fartyg eller andra besökare. Drivisen bestämmer vart fartyget kan ta oss eller var vi kan komma iland, de går aldrig att förutsäga hur besvärliga de kan vara ett kommande år. Så det är en verklig expeditionskryssning men ger ytterligare en dimension åt de nästan overkliga omgivningarna. Under gång spanar vi efter vitval, gråval, grönlandsval, vitval eller späckhuggare och det finns även storsäl, vikare och bandsäl längs vår färdväg. Vid kusten besöker vi ett stort hedlandskap, med småsjöar, myrar och långa sandstränder där vi bl.a. kan få se kejsargås, mindre sångsvan, prärietrana, vitnäbbad islom och kanske den sällsynta skedsnäppan i ett gigantiskt vildmarkslandskap. Vi besöker öar med stora alk- och skarvkolonier, det märkliga världsarvet »Valbensallen« en gammal kultplats för fångstmän samt en tjuktjerby där man lever traditionellt på fiske, jakt och sniderier.

Reseprogram

  • Dag 1 Mot Riga

    Flyg från Arlanda med Air Baltic till Riga på em. Transport med flygbuss till hotellet ca 10 km. Här blir det övernattning på hotell inne i den gamla staden med frukostpension. Obs inför 2019 har flygbolagen ej publicerat avgångar och avgångsdatum, så utresa och hemresa samt flygväg, kan komma att ändras fram till avresan.

  • Dag 2 Moskva till Anadyr

    Frukost och eventuellt lite fri tid i Riga innan transport till flygplatsen. Flyg med UT Air från Riga vid 13-tiden till Moskva och Vnukovos flygplats med ankomst vid 15-tiden. Nytt flyg från Moskva vid 19-tiden till Anadyr över natten, med UT Air. Mat ombord. Ev. mellanlandning på vägen mot Anadyr. (Detta gällde 2018, med reservation för nya lösningar 2019).

  • Dag 3 Anadyr i östra Sibirien

    Preliminärt ankomst mitt på dagen till Anadyrs flygplats. Transfer in mot staden som är centrum för Tjuktjerregionen och ev. ett kort besök. (Alternativt åker vi direkt från flygplatsen till båten.) Därefter åker vi till hamnen för att ta båt ut till vårt fartyg - Spirit of Enderby. Fartyget ligger för ankar i den breda floden och här brukar små grupper av vitvalar simma omkring och kunna ses från fartygsdäcket när de glider förbi i det grumliga vattnet, men gruppen i år möttes av belugavalar i 100-tal ! Vi välkomnas ombord av vår kapten och besättning. Vi flyttar in i hytterna, får en presentation av fartyget och avslutar kvällen med middag. Om alla formaliteter fungerar som planerat så avgår fartyget på kvällen. Alla passagerare är välkomna på bryggan för att spana efter fler belugor -(vitvalar) när vi passerar ut genom de stora lagunerna i Anadyrfloden.

  • Dag 4 "Berings Hav - porten till fjärran Arktis"

    Fartyget fortsätter ut över Anadyrbukten mot Berings sund. Vi följer kusten och färdas genom övärlden längs Tjuktjerkusten. Här närmar vi oss datumlinjen i Berings Sund. Kanske siktar vi våra första knöl- eller gråvalar på väg ut från kusten och här vimlar det av liror och havsfåglar. Vi gör entré i en av världens minst kända regioner kring Tjuktjerhalvön. Under dagen hålls de obligatoriska föredragen och genomgångarna av sjösäkerhet och livräddning till sjöss i Arktiska vatten. Mot kvällen stanar vi i en bukt med stora fågelberg, fulla av alkor, där vi kryssar runt i zodiakerna innan middagen om vädret tillåter.

  • Dag 5 Valbensallén och öarna i Berings sund

    Vi kryssar till historiska platsen och världsarvet "Valbensallén" som ligger på Yttygranön. Här vandrar vi in en bit på tundran och ser på polarväxter för att ta bilder på de resta raderna med valars revben, käkben och stora ryggkotor, en gammal kultplats som man tror är från 1300-talet för olika jägarfolk. Här kan man se olika slags fåglar som stillahavslom, alkor och änder samt orädda jordekorrar som kilar omkring. Det är även gott om färgstarka växter. Därefter fortsätter vi med att spana efter gråval från våra zodiaker då de brukar hålla till här mellan öarna för att äta. När vi sen på fortsätter runt de övriga öarna Nuneangan och Arakamchechen upp mot Berings sund, spanar vi efter vikarsäl, späckhuggare och gråval.

  • Dag 6 Kap Dezhnev och Uelen

    Vi kryssar vidare upp genom Berings sund, som här är bara knappt 9 mil brett och skiljer Ryssland från USA. Vi hoppas kunna göra en landning på Kap Dezhnev om vågorna och vädret tillåter, den östligaste udden på den Asiatiska kontinenten. Det är mycket brant och därför svårt vid sjögång. Här finns en övergiven rysk vaktpostering och fyrtorn på toppen av en klippa. Här runt Tjuktjerhalvöns spets färdas vi längs en dramatiskt bergig kust och möter ideligen flockar med alkor av olika slag, från den minsta, knappt starstora dvärgalkan till tofslunnefåglar och massor av grisslor i 10 000 tal. Stora flockar med simsnäppor, mest brednäbbade lättar längs färden. Det är även en passage för gråvalar som är på väg upp till Tjuktjerhavet. På eftermiddagen hoppas vi kunna besöka byn Uelen. Här bor främst Tjuktjer och lite Innuiter. Byn är främst känd för sina bensniderier och flertusenåriga historia. Får vi tid över besöker vi några hantverksmarknader eller så kommer vi kanske hit på vägen tillbaka istället.

  • Dag 7 Koljuchin-ön

    På denna ö hoppas vi på att få se de första valrossarna och även de stora fågelbergen med mängder av havsfåglar som skarvar, grisslor, tofslunnefåglar och trutar på nära håll. Över klipporna brukar pilgrimsfalkar regera och kanske ser vi de brokiga strömänderna. Ibland har de övergivna husen uppe på sluttningen fått nya gäster, isbjörnar som är strandade och tittar ut ur skjulen på ön.

  • Dag 8-12 Wrangelön och Heraldöarna

    Om isen tillåter, planerar vi att tillbringa fyra-fem dagar med att undersöka den ovanligt artrika naturen på Wrangelön och dess 750 000 hektar stora naturreservat. Wrangelön har genomgått en för Arktis unikt lång evolutionsprocess, då ön undgick att bli istäckt under istiden. Resultatet har blivit att denna av så få besökta ö, har den största artrikedomen i hela Arktis med nära 400 arter, varav flera är endemiska.

  • Wrangelön är även hem för Rysslands enda snögåskolonier samt har stora fågelberg på de avsides belägna Heraldöarna, med dramatiska stupande berg med höga tinnar och torn, klippvalv i havet. Vi hoppas kunna gå iland på en lång grusstrand där om vågorna tillåter. Har vi tur tillåter drivisen oss att ta oss dit för att se mängder av alkor, måsar och skarvar.

  • På Wrangel är två arter av lämmel födobasen för enstaka fjällugglor och bredstjärtad labb, men även enstaka kustlabb och fjällabb, speciellt lämmelår är det oerhört gott om bredstjärtade labbar på hedarna runt ön. På Wrangelön finns även fjällrävar, myskoxar liksom enstaka renar. På isarna runt ön håller det till små valrosskolonier. Wrangel är hem för världens största koncentration av isbjörnar och kallas ibland ett isbjörnsdagis - vi hoppas på flera möten med dessa magnifika djur antingen på isarna eller längs stränderna beroende på isläget.

  • På de landstigningar vi hoppas kunna genomföra, planerar vi att vandra med parkvakter över blommande hedar och i grönskande dalgångar för att studera den unika floran, som slår ut i intensiv blom under den korta arktiska sommaren. Kanske besöker vi en förfallen rysk forskningsstation som inte får många besök per år, eller en Inuitby som lever på fiske. På vägen tillbaka mot kusten spanar vi efter stora valar som gråval och grönlandsval eller efter skönheter som ismås och tärnmås.  

  • Dag 13 Norra Sibiriska kusten

    Under vår färd längs den avlägsna Tjuktjerkusten får vi tillfälle att uppleva det bästa på en expeditionskryssning, där våra kunniga expeditionsledare välja ut olika platser av extra stort intresse. Här kan vi göra landstigningar för att vandra på tundran eller besöka små Tjuktjer- eller Inuitbyar. Vi följer kusten i Vegas kölvatten längs med Nordostpassagen. Det är här längs den grunda östra kusten av Sibirien som den största temperaturstegringen på jorden nu noteras. Isarna försvinner allt tidigare på sommaren och därför trängs nu ibland valrossar på smala landtungor och grusbankar. Det som skiljer de östliga valrossarna från de västliga är bland annat de långa betarna.

  • Dag 14 Koljuchin-lagunen

    I dag planerar vi att undersöka Koljuchin-lagunens grundvattenområden, ett enormt stort opåverkat tidvattens- och tundraekosystem. Det är ett spännande område för vandring över öde sandhedar med massor av småsjöar och laguner. Landskapet är storslaget och ser nästan oändligt ut, med ödemarker och låga berg i fjärran. Här kan vi möta många slags fåglar som vitnäbbade islommar som ropar ödsligt och jagar i flock, ljusa pilgrimsfalkar och den endemiska kejsargåsen, prärietranor, tundrasångsvan av den amerikanska rasen, förutom olika östliga vadare som Sibirisk tundrapipare. Det här är fram tills nyligen en av de sista kända lokalerna för den märkliga och utrotningshotade skedsnäppan. När vi sen på kvällen sätter av över havet mot nästa destination, spanar vi efter vikarsälar, späckhuggare och stora gråvalar.

  • Dag 15 Berings Sund och Diomedeöarna, datumlinjen

    Återfärd ned genom Berings Sund där vi hoppas kunna kryssa runt mellan öarna, som ibland kallas "igår - respektive imorgon öarna, då de skiljs av datumlinjen. De var den yttersta utposten mellan Ryssland och USA under kalla kriget. Här spanar vi efter havsfåglar och grå- och knölval samt späckhuggare. Havet vimlar av havsfågel som kortstjärtade liror, olika alkor och eventuellt får vi se någon enstaka Laysanalbatros eller havsutter. Eventuellt hinner vi med en landstigning på Tjuktjerkusten på eftermiddagen om tiden och vädret tillåter.

  • Dag 16 Berings hav

    Kryssningen närmar sig sitt slut, vi rundar uddarna vid Providenya, här möter vi gråvalar som jagar över grunda bankar och öar, de känner vi nu igen på deras utblåsningar på håll. Kanske vi får sen någon av de andra stora valarna som lever här, blåval eller kaskelot. Tid för att gå igenom resans upplevelser, samt avskedsmiddag på kvällen.

  • Dag 17 Anadyr - Moskva

    Ankomst till de stora lagunerna i Anadyrflodens utlopp tidigt på morgonen. Här möter vi nog återigen vita belugavalar som jagar inne i floden. Efter frukost är de dags att ta farväl av besättningen och lämna fartyget. Transfer till flygplatsen för flyg till Moskva vid 15-tiden med UT Air. Ankomst till Vnukovoflygplatsen i Moskva, återigen vid 15-tiden lokal tid, eftersom vi åker med solen. Som flygförbindelserna ser ut f.n. 2018, blir det övernattning på ett hotell på den sida av Moskava som flygplatsen finns. De som vill kan passa på att ta sig in till Moskvas centrum och se på Röda torget och andra kända platser på egen hand. Därför ingår ej middag denna kväll. Detta kan ändras till att bli flyg vidare till Sverige redan samma kväll och det öppnar sig möjligheter för detta längre fram. I så fall slutar resan på Arlanda redan dag 17.

  • Dag 18 Hemkomst

    Tidig frukost och därefter vidare till Vnukovoflygplatsen för flyg till Riga vid 10:30 med UT Air. Byte av flyg i riga till Air Baltic och sista flygsträcka vid 15-tiden med ankomst igen vid samma tid på Arlanda. (Detta gäller 2017, med reservation för andra lösningar 2018)

  • Observera

    Resans färdplan är preliminär, detta är i flera avseenden en verklig expedition. Bl.a. är det inte klart med vilka dagar det kommer att finnas flyg till Moskva och vidare till Anadyr eller tillbaka. Vår kryssningsrutt är beroende av väder, vind och isförhållanden. Ev. ändringar görs av kaptenen och expeditionsledaren för att kunna uppnå de bästa resultaten av de förutsättningar som ges dag-för-dag. Den aktuella dagens schema finns på TV-monitorer ombord. Flexibilitet är nyckeln till framgång på denna expeditionskryssning.

Resans höjdpunkter

  • Wrangelön, en av Arktis mest spännande platser. En verkligt unik expedition till en av Arktis mest art- och individrika men även svårtillgängligaste platser
  • Gott om valrossar på isarna, gråval i havet och vitvalar i Anadyrfloden
  • Färden i Nordostpassagen i Vegas och Nordenskiölds farvatten
  • Världsarvet »Valbensallén«
  • Chansen att se och fotografera många isbjörnar
  • Besöket i ett litet samhälle hos tjuktjer
  • Beringsunds valar och oerhörda mängder av alkor och liror
  • Föreläsningarna av ledande experter ombord

Karta

Resfakta

Reslängd 17-18 dagar
Avreseort Stockholm och Köpenhamn
Avresor 3 - 20 aug 2019
Pris Från 116 800 kr
Detaljerade priser

Pris 2019:
Del i dubbelhytt, delad dusch/wc 116 800 kr 
Del i superiorhytt, privat dusch/wc 134 800 kr
Del i superiorhytt plus, privat dusch/wc 143 800 kr
Del i minisvit, privat  dush/wc 148 800 kr
Trippel-, och Superiorhytt har våningssäng. Superior plus och dubbelhytt har vanliga sängar.

I priset ingår
  • Flyg Stockholm via Riga till Moskva och till Anadyr i Sibirien, inkl skatter
  • Expeditionskryssning till Wrangelön med Spirit of Enderby
  • Inklusive landstigningsavgifter
  • Landstigningar och utfärder enligt program
  • Helpension under hela kryssningen, mat på flyg
  • Engelsktalande expeditionsledare och föreläsare
  • Alla tillstånd, skatter, inträden och nationalparksavgifter
  • Miljöskatt
I priset ingår ej

Visum, dryck, dricks, en måltid i Moskva samt arrangemang utanför programmet

Resplan

Dag 1. Mot Riga
Dag 2. Moskva till Anadyr
Dag 3. Anadyr i östra Sibirien
Dag 4. "Berings Hav-porten till fjärran Arktis"
Dag 5. Valbensallén och öarna i Berings sund
Dag 6. Kap Dezhnev och Uelen
Dag 7. Koljuchin-ön
Dag 8-12. Wrangelön och Heraldöarna
Dag 13. Norra Sibiriska kusten
Dag 14. Koljuchin-lagunen
Dag 15. Berings Sund och Diomedeöarna, datumlinjen
Dag 16. Berings hav
Dag 17. Anadyr - Moskva
Dag 18. Hemkomst

Resesätt

I vald hyttkategori.

Se placering av hytterna genom att klicka på fliken boende, och sedan länken visa planritning. Obs nu finns det bara 1 sueriorhytt samt 1 dubbelhytt kvar ombord för 2018. Platserna på denna tur försvinner fort, normalt fylls fartyget ett år före avgången.

Resans karaktär

Vi kan förvänta oss omväxlande väder med allt från dimma och regn till strålande sol, och temperaturer från 0–15 grader. Det är ljust nästan dygnet runt. Landgång och gummibåtar gungar vid ombord- och urstigning. Det kan även stänka en hel del vid färd med gummibåtarna/zodiakerna. Landstigning sker ofta på långgrunda eller steniga stränder, vilket kan innebära att vi måste gå i vattnet en några steg.

Deltagarantal

Min 1, max 7 svenska deltagare. Totalt antal passagerare på fartyget 50. Obs platserna för nästa års tur brukar ta slut redan ett år i förväg. F.n. finns bara två superiorhytter och en dubbelhytt kvar att tillgå.

Klimatkompensation

Vi klimatkompenserar för våra flygresor och rekommenderar dig att också göra det. Kostnaden är mellan 600 – 1000 kr per person och resa. Utöver att minska ditt klimatavtryck bidrar du samtidigt till projekt som är viktiga för lokalbefolkningen och miljön i särskilt utsatta länder. Läs mer här » 
BEVARA ARKTIS
Genom att besöka Arktis får du perspektiv på och förståelse för vikten av att bevara dess unika och ömtåliga natur.

Bra att veta

På denna resa gäller speciella bokningsvillkor:
Anmälningsavgift 25 000 kr, återbetalas ej vid avbokning. Slutbetalning skall ske 130 dagar före avresa. Vi rekommenderar att du tecknar ett avbeställningsskydd genom ditt försäkringsbolag.

Boende

  • M/V Spirit of Enderby

    Spirit of Enderby är det perfekta expeditionsfartyget och byggt för att även klara kryssningar i is och polartrakter. På Spirit of Enderby har man fokus på att vid varje expedition gå i land så ofta som möjligt och så länge som möjligt, men med högsta säkerhet och bekvämlighet! Guiderna är mycket engagerade och kunniga om naturen och miljöerna vi besöker. Dessutom kan de allt om de djur och fåglar som vi möter på dessa naturkryssningar. Passagerare max 50. Det har flera däck och utsiktsplattformar så att man kan få bra utsikt eller skydd mot vinden. Man har flera Zodiacer för transport in till land eller för att kryssa längs stränderna. Ombord finns bar och bibliotek förutom föreläsningsrum. Fatyget är isförstärkt och byggt 1984 samt renoverat 2013. Längd 72 m, bredd 13 m och djupgående 4,5 m. Kryssningshastighet 10 knop.